Adocrinament

Article de Toni García, regidor de la CUP de Figueres, publicat al setmanari Empordà

El 30 de gener se celebra el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau (commemoració de l'assassinat d'en Mahatma Gandhi). En aquesta data moltes de les nostres escoles i instituts dediquen la jornada a treballar i reflexionar sobre diferents aspectes de la pau, o de la seva manca. Enguany, la Coordinadora d'ONG Solidàries de les comarques gironines proposa activitats relacionades amb els "treballadors anònims de la pau": Aquells homes i dones que de forma desinteressada dediquen la seva vida, o part d'ella, a la lluita per la pau. En una època de personalismes, de "stars", o d'apostes no dissimulades per la violència, defensar i ensenyar aquests valors té un component d'un cert heroisme. Potser els herois i les heroïnes són tota aquella gent anònima que no defalleix en denunciar les injustícies i en treballar per consolidar espais de no-violència. Quan aquestes experiències es porten a l'àmbit eductiu es corre el risc últimament de ser acusats d'adoctrinament.

En els darrers dies, el Grup d'Empordanesos i Empordaneses per la Solidaritat, Children of Africa, Hessed i l'Associació d'Hondurenys de Figueres (velles i noves organitzacions de la nostra ciutat que fa temps que treballen de forma silenciosa, però constant i efectiva, en els àmbits de la solidaritat i la cooperació) han impulsat un catàleg d'activitats educatives i tallers relacionats amb els valors de la cooperació, la solidaritat i la cultura de la pau. Aquesta és una guia que ha vist la llum gràcies al Consell municipal de Solidaritat i Cooperació de Figueres. Aquesta eina ha estat lliurada a les escoles, instituts i entitats de la ciutat per donar a conèixer les diferents associacions que hi existeixen i que hi treballen. Entitats formades per voluntaris i voluntàries que són els veritables treballadors anònims de la pau i de la solidaritat. Aquestes organitzacions porten el nom de Figueres ben lluny, i duen un compromís de solidaritat sense demanar res a canvi. No obstant això, són uns grans desconeguts a la nostra ciutat, i la seva tasca constant sovint queda apaivagada per la remor d'una ciutat que sovint no sap visualitzar els seus millors talents. Animeu-vos a conèixer-los: no us defraudaran.

Aquesta guia pretén que els nostres infants i joves coneguin la feina feta, i trobin en ella exemples i models a seguir. Quan es va presentar el Catàleg d'activitats, tant en el Consell Municipal de Cooperació, com en el Consell Municipal d'Educació, així com a la presentació que es va fer a la Casa Empordà, els organitzadors van comentar que ja eren moltes les escoles i instituts que havien demanat i concertat xerrades i tallers amb diferents entitats de la guia. I que esperaven que el nombre de demandes s'incrementés.

Quan es pressiona a l'escola perquè es dediqui a la transmissió de coneixements, aquestes iniciatives posen de manifest la voluntat d'apostar pels valors. L'escola catalana i els seus mestres i professors continuen, doncs, adoctrinant als seus alumnes, és a dir: educant en la solidaritat, en el respecte, en la visió crítica, en la cooperació, potenciant el diàleg i fomentant la cultura de la pau.

L’escola catalana i els seus mestres i professors continuen, doncs, adoctrinant als seus alumnes, és a dir: educant en la solidaritat, en el respecte, en la visió crítica, en la cooperació, potenciant el diàleg i fomentant la cultura de la pau.