Els silencis del pacte

Article de Joan Font, membre de la CUP de Figueres, publicat al setmanari Empordà.

Divendres passat ens vam trobar amb una notícia que marcarà els més de tres anys que queden de mandat municipal (si no hi ha canvis, que tampoc és impossible): el govern de CIU i PSC canvia de soci i passa d’un regidor del PP a un de Compromís d’Esquerres per Figueres.

Ja avanço que no crec que cap pacte pugui ser titllat d’il·legítim. Podem fer bromes sobre el el paper d’Iniciativa en el tripartit amb CiU i PSC entre 2007 i 2011. Podem meravellar-nos d’un acord que diu que el regidor de Compromís no entra al govern i al mateix temps diu que serà ell qui dirigeixi una àrea de l’ajuntament i els seus treballadors. O podem preguntar-nos sobre la relació entre aquest regidor i les formacions que van impulsar fa un any Compromís d’Esquerres per Figueres (Podem ja s’ha manifestat contrària a l’entesa). Al final, el pacte és legítim i es tracta tan sols de valorar si fer-lo t’acosta o no als teus objectius polítics.

El problema és que a l’analitzar els punts de l’acord per veure si l’anunciat “gir a l’esquerra en polítiques socials” té possibilitats de ser real o no, costa de trobar-hi el sentit.

La plasmació més directa del pacte és el canvi de destí de 415.000 euros del pressupost municipal (menys de l’1%), bàsicament per eliminar barreres arquitectòniques i potenciar l’estalvi energètic i les fonts d’energia alternatives. Més enllà d’això hi ha aspectes clarament positius com el foment de la participació o el retorn de l’Oficina d’Habitatge a l’Ajuntament, però que no tenen cap consignació pressupostària i per tant són només una declaració d’intencions.

El que crida més l’atenció, però, són els silencis del pacte. Durant aquest mandat el govern municipal encararà alguns temes cabdals, que marcaran el futur de la ciutat durant bastants anys, i sorprèn que l’acord ni els esmenti. El regidor de Compromís d’Esquerres per Figueres entrarà a governar sense posar sobre la taula quins mínims ha de complir el futur Pla Urbanístic de la ciutat. Donarà suport a CiU i PSC sense aprofitar l'oportunitat històrica que hi ha de municipalitzar els serveis que actualment gestiona Ecoserveis. Signarà un Pla de Govern sense exigir que les actuacions al barri de Sant Joan vagin més enllà d'esperar que tot s'arregli sol. Aprovarà el pressupost municipal sense platejar canvis en les inversions milionàries. Massa silencis (també sobre la dimissió de Manel Toro imputat pel cas Manga que el regidor Monfort tan havia reclamat), i en temes massa importants com per fer veure que l’acord pot suposar un mínim canvi en el rumb de l’actual govern. Hi pot haver un gir a l'esquerra si els puntals de la política municipal no es mouen d'allà on eren? Ben segur que no.

I on queda la ciutat? Doncs en l'absoluta necessitat d’una alternativa política d’esquerres que plantegi una manera diferent de governar la ciutat i tiri endavant el canvi que tants figuerencs reclamen.