Figueres, què farem?

Article d'Oriol Turró, regidor de la CUP de Figueres al Setmanari Empordà

Fa dies que podem observar, tant a la premsa com als plens municipals, que la campanya electoral per a les properes municipals ja ha començat. Es veuen presentacions estel·lars de projectes que segurament no es duran a terme, presentacions de temes que no són fruit del treball del mateix equip de govern presentava com a èxits de gestió, propostes oportunistes (per no populistes) en temes importants de ciutat, etc.

Aquest any es presenta molt magre pel que fa al treball intern a l'Ajuntament de Figueres. L'aprovació d'un pressupost sense gaire esperit crític i la facilitat amb què s'han obviat necessitats bàsiques i de calat demostren, per una banda, la bona cintura del govern per saber entabanar i, per l'altra, que és més greu, la falta d'una cohesió externa dels partits de l'oposició per fer un treball conjunt que doni força a les idees transformadores de ciutat. I aquest és el punt clau del que queda de legislatura i, si com molt bé s'ha llegit en alguns escrits totes ens estimem aquesta ciutat, no podem continuar d'aquesta manera.

El govern d'una ciutat com Figueres té molts "intringulis" que realment no són fàcils de conèixer ni de gestionar només entrar: les diferents àrees, el personal i la seva gestió, la guàrdia urbana, la singularitat dels barris, etc.; però també és cert que hi ha molt de potencial en els treballadors (en molts d'ells almenys) per tal d'enfocar el canvi en les dinàmiques de ciutat i també les que es necessiten internament al mateix Ajuntament. El tema és que al consistori hi ha polítics que porten un llarg bagatge a l'esquena i es coneixen el funcionament intern molt millor que nosaltres, i es nota. Però, en massa ocasions, aquest coneixement ha estat utilitzat només pel benefici propi o, pitjor encara, només per jugar al descrèdit de l'adversari i incrementar l'ego personal.
La CUP de Figueres, amb les dues legislatures que porta dins l'Ajuntament, ha pogut ampliar i conèixer molt millor la ciutat i el seu òrgan de gestió (l'Ajuntament). A més en aquest període s'ha format molta gent gràcies a la no personalització dels càrrecs en la feina institucional. Tot i que també hem de reconèixer que en alguns moments això ha estat una dificultat i que hem topat amb una dinàmica de ciutat i de l'Administració molt personalista en els càrrecs electes. No obstant això, la nostra valoració de l'aprenentatge ha estat positiva i el bagatge de treball en aspectes i eixos clau de la ciutat, tot i estar a l'oposició, s'ha pogut començar a desenvolupar.

Però amb això no n'hi haurà prou per finalment donar un tomb a la ciutat. Avui dia cal aprofundir més en un treball polític on aquest coneixement i esforç previ pugui ser útil perquè a Figueres no continuïn manant les dretes, de cap costat, i es puguin desenvolupar polítiques de proximitat. Volem fer d'aquesta ciutat un lloc on viure, allunyant-nos de la demagògia racista i populista. Una ciutat que doni resposta a les queixes dels veïns i veïnes dels barris, a les persones que diàriament aixequen la persiana, a les que busquen feina, a les que eduquen mainada sense mirar orígens ni estrats socials, a les que escriuen, reciten i investiguen, a la gent gran que viu sola i a les dones que aguanten la ciutat. I sé que no som els únics que ho volem. A totes aquestes persones els hem de poder dir que som una alternativa en els òrgans de gestió pública des de l'esquerra. Una alternativa que sigui clara, poc dogmàtica i prou flexible, però que tingui uns criteris i objectius molt i molt clars per arribar a capgirar la situació actual de la ciutat. Fem-ho?

La CUP de Figueres manté l'objectiu bàsic per què va sorgir: proporcionar un espai polític diferent a la ciutat, basat en polítiques públiques centrades en les persones i de treball col·laboratiu entre els agents polítics, culturals, socials, empresarials i veïnals per tal d'establir millores en la comunicació i gestió dels diners, els recursos i les potencialitats de la ciutat. Sabem que cada dia més gent està per aquesta tessitura i assumim la responsabilitat de buscar la fórmula per donar-hi forma compartida, gestionar les prioritats i actuar en conseqüència.