Hi ha Alternatives

Article d'Oriol Turró, regidor de la CUP de Figueres, al Setmanari Empordà

Aquesta setmana comencen les festes locals de Figueres, les Fires i Festes de la Santa Creu. I sí, costa de creure com la tradició continua pesant tant, tenint en compte els grans canvis sociològics que ha viscut aquesta ciutat, i que sent aquest un estat aconfessional continuem commemorant l'església catòlica i el seu símbol (amb la missa de rigor dins el programa oficial) com a referent de la ciutat.

El mateix sentit de continuïtat el trobem en la majoria del programa i, el que és més flagrant, és que l'opció de les barraques continuï essent el paradigma de l'oferta pels joves. Un espai de la festa major que aïlla i descontextualitza i, sense entrar a valorar-ne el contingut, l'Embarraca't representa un model més que caduc. Ja es va evidenciar en el documental que es va crear per commemorar els 25 anys i ens acostem als 30 sense donar-hi sortida.

Aquest espai ja no és on les entitats poden donar-se a conèixer i fer activitats pròpies sinó que únicament és l'espai que ofereix l'Ajuntament perquè les entitats puguin obtenir els diners per desenvolupar les activitats al llarg de l'any (o una part). A més, altres festivals organitzats per privats han demostrat que es pot omplir la ciutat de gent amb ganes de viure intensament el carrer durant uns dies, de relacionar-se amb les diferents persones que habitem Figueres de forma com no fem la resta de l'any, perquè, en el fons, aquest és l'essència d'una festa major.

Fa 4 anys es va intentar per segona vegada, amb la plataforma NovaPEP, posar a debat el model i intentar modificar-lo. Ja feia anys que la ubicació, els diners que fan les entitats i el desgast que representa pel benefici que s'extreu havia estat posat en qüestió. La intenció era acostar les barraques al centre, combinar l'oci i la festa amb activitats, xerrades i tallers per a totes les edats i en diferents horaris, també diürns. Però la por a perdre els cada vegada més minsos recursos, en un moment social on les retallades eren més bèsties, i la negativa de l'Ajuntament a treballar per un canvi estructural va fer que no es pogués tirar endavant.

Va ser llavors quan va sorgir una iniciativa col·laborativa per fer unes festes Alternatives i Populars, de petit format, però que donessin visibilitat a una manera diferent d'entendre la festa major. I aquest serà el 4t any que, durant dos dies (30 d'abril i 1 de maig), s'omplirà el parc bosc de xerrades, tallers, música, menjars i experiències d'aquí i d'arreu, potenciant els artistes locals emergents i equilibrant la programació entre l'oci nocturn i les activitats de debat social i reivindicació política. Un espai pensat per i pels joves (i per alguns que ja no ho som tant) que si bé gaudeixen dels grans concerts de l'Embarraca't també volen tenir l'opció d'explicar les seves inquietuds, compartir idees i conèixer nous projectes.

Des de la CUP ja vam iniciar el debat sobre quins ha de ser els dies que ens representen com a societat a l'hora de decidir les festivitats locals (amb l'esglai d'alguns inclòs), com també recolzem totes aquelles iniciatives que aposten per repensar les dinàmiques arrelades al segle passat a l'hora de plantejar-nos els reptes de futur. Així, apostem per un model d'oci on la persona deixi de ser merament consumista i espectadora per models que interpel·lin directament, siguin més participatius i de caràcter popular. Per tant, estem contents i agraïm a les persones organitzadores que demostrin que sí, que hi ha ALTERNATIVES

Des de la CUP ja vam iniciar el debat sobre quins ha de ser els dies que ens representen com a societat a l'hora de decidir les festivitats locals, com també recolzem totes aquelles iniciatives que aposten per repensar les dinàmiques arrelades al segle passat a l'hora de plantejar-nos els reptes de futur