La mobilitat, un problema nou a Figueres?

Article de Joan Font, membre de la CUP, publicat al setmanari Empordà

Poques coses tenen més valor que el temps. Ens fa ràbia perdre el temps esperant algú, fent cua per fer algun tràmit o esperant perquè ens atenguin a l’hora d’anar a comprar, però segurament el què ens fa més ràbia (i ens posa més nerviosos) és perdre el temps per culpa del trànsit. És igual si som turistes que volem visitar un museu, si volem anar de compres o si estem intentant sortir de casa. Veure que passa l’estona i estem atrapats darrera el volant sense moure’ns del lloc és una sensació terriblement frustrant.

Aquestes últimes setmanes hi ha hagut enrenou a Figueres pels problemes de mobilitat, que molta gent ha relacionat amb les obres que viu la ciutat en diferents punts. És cert que aquest no és un problema nou, i que cada any tenim alguns dies d’estiu amb un trànsit impossible, però sembla evident que la coincidència d’obres no hi ha ajudat.

És normal, doncs, que s’hagin sentit veus malparlant de la nova rotonda, del voltant de l’estació o del sector dels Fossos. Hem de vigilar, però, de no caure en un conservadorisme irracional. A vegades sembla que l’únic culpable dels embussos siguin els canvis, i és evident que no és així. Figueres té un problema gros de mobilitat des de fa anys, per un creixement demogràfic mal planificat urbanísticament, per una mancança de rondes que fan que el trànsit es desplaci pel centre de la ciutat i per uns hàbits de mobilitat ineficients.

I això no es solucionarà deixant la ciutat com ha estat fins ara. És allò de fer coses diferents si es busquen resultats diferents. Els canvis són imprescindibles, i han de passar tant per treballar en solucions a llarg termini (soterrament de la via del tren, gratuïtat de l’AP7 entre Figueres-Nord i Figueres-Sud, creació d’una sortida Figueres-Oest que enllaci l’autopista amb la carretera d’Olot i l’estació del TAV, transport públic funcional que ens comuniqui amb els pobles de la comarca, planificació d’una ronda nord adequada al què la ciutat necessita), com per fer petites actuacions encaminades a anar construint la ciutat que volem.

Figueres té un pla de mobilitat aprovat fa cinc anys i que preveia la disminució del trànsit rodat mitjançant un seguit d’actuacions que facilitessin els desplaçaments peatonals en detriment dels mecanitzats. En aquest temps ha faltat sovint valentia política per aplicar-lo, i per això crec que és just reconèixer quan les coses es fan en el sentit correcte. La progressiva ampliació de les voreres és un fet a celebrar, i en el sector dels Fossos significarà una millora molt notable. És cert que s’han allargat més del desitjable, i que la disminució de places d’aparcament s’ha de compensar urgentment amb pàrquings disuasoris en condicions, però ens equivocarem si davant dels problemes de circulació ens pensem que la solució és tornar a on érem. Si volem convertir Figueres en una ciutat amb mobilitat equilibrada, no hi ha més remei que avançar endavant.

És cert que s'han allargat, però errarem si davant dels problemes de circulació ens pensem que la solució és tornar on érem