Posar Figueres al centre

Article de Joan Font, membre de la CUP de Figueres, al Setmanari Empordà

Fa uns anys, i especialment els darrers mesos, que la política d'àmbit nacional monopolitza la nostra atenció. I és normal. Ha estat del tot excepcional el nivell de mobilització de l'independentisme, van ser del tot excepcionals les agressions policials i la resistència popular l'1 d'octubre i està sent del tot excepcional la repressió estatal en forma de presos polítics, exiliats i perseguits.

I tot i així hi ha veus que, sense voler-se mantenir al marge del debat sobre el futur del país, reivindiquen la importància de la política municipal en tots els seus àmbits. Veus que defensen que els consistoris poden deixar de ser centres de gestió urbanística i foment del clientelisme, i convertir-se en eines al servei de polítiques que transformin la societat. Veus com les de Pilar Castillejo, Montse Morón i Jose Téllez, que es van poder escoltar divendres als Caputxins en l'acte organitzat per la CUP i Som Alternativa.

Castillejo és tinent d'alcalde a Ripollet per Decidim Ripollet, Morón és regidora a l'oposició a Mataró per VOLEMataró i Téllez és tinent d'alcalde a Badalona per Guanyem Badalona en Comú. I és des de l'experiència particular de cadascun d'ells que van articular un discurs que posa en el centre la sobirania local, amb la convicció que els pobles, barris i ciutats han de ser la base en la qual es fonamenti una república pensada per a les persones. D'orígens polítics diversos i vivint situacions molt diferents, tots tres es van fer un fart de parlar de participació, de transparència i de fer una gestió econòmica socialment justa i eficaç. Van repassar els principals avenços que s'han pogut fer des dels ajuntaments del canvi, i no van amagar quines han estat les principals dificultats amb les quals s'han trobat (sobretot vinculades a les polítiques del PP a Madrid). Van posar sobre la taula la necessitat de construir candidatures que desbordin els límits dels partits polítics i que proposin solucions des de l'esquerra. Van esmentar l'esperit del 3 d'octubre, quan els carrers van ser un clam contra la violència policial i la repressió de l'estat, i van parlar de la necessitat de fer des dels municipis un veritable procés constituent que doti de contingut la República Catalana, i que posi l'accent en recuperar les sobiranies (en plural). Un procés desplegat de manera sistemàtica i amb una participació popular àmplia des dels pobles i els barris, els espais de decisió més propers a la gent.

En serem capaços a Figueres? La taula rodona "Experiències municipalistes. Horitzó 2019" ha estat el primer acte organitzat per Figueres en Moviment, un espai obert de reflexió i debat creat per Som Alternativa i la CUP, i que tindrà continuïtat en diverses trobades els pròxims mesos. Hi està tothom convidat