Quan la gent empeny, canvien coses

Article de Oriol Turró, membre de la CUP de Figueres, publicat al setmanari Hora Nova.

El proper dissabte dia 24 està previst fer una trobada oberta al Parc Bosc de Figueres per tal de debatre sobre com hauria de ser el model de participació juvenil de la ciutat. Aquest és un dels efectes de les passades Festes Alternatives i Populars celebrades els dies 1 i 2 de maig, enmig de les Fires i Festes de la Santa Creu.

Els organitzadors d’aquell esdeveniment vam quedar encantats d’haver pogut sortir-nos del guió establert durant tant de temps pel model de l’Embarraca’t. Tanmateix, sabíem que aquesta no podia ser la solució definitiva sinó que només una un pas, necessari, per canviar definitivament el model de la festa major de Figueres. De fet, el que es reivindicava no era només un model de barraques sinó que les entitats tinguessin un paper diferent en el marc de les Fires i Festes (i esperem en la resta de vida cultural de la ciutat). Ara, per sort, diferents entitats han agafat, ampliat i millorat aquesta idea en la Nova Plataforma Embarraca’t Participatiu (NovaPEP).

Durant els últims mesos s’han estat duent a terme reunions entre les diferents entitats de la ciutat, i no només les vinculades amb les barraques, per tal de proposar un canvi a l’Ajuntament. Un canvi que passa per recuperar aquest paper de les entitats en la gestió de les activitats lúdiques i culturals de la ciutat i, per tant, també durant la seva festa major, i un canvi que passa sí o sí per marxar definitivament del polígon i tornar al centre, tant per fer activitats diverses durant el dia com les activitats d’oci nocturn (entenem que si una empresa privada pot fer-hi concerts i activitats multitudinàries no hi haurà inconvenient per cedir els espais també a les entitats que treballen a i per a Figueres).

Aquestes tres propostes: més participació del teixit associatiu, afavorir activitats culturals de tot tipus duran el dia i emplaçament al centre de la ciutat han estat consensuades per més de 15 entitats que han anat passant per les diferents reunions de la NovaPEP. Actualment, ja hi ha un manifest de consens publicat a les xarxes i que serà presentat pròximament per tal d’obrir aquest procés de canvi a més persones i exposar públicament aquesta voluntat de canvi.

Esperem que els membres del Govern de la ciutat entenguin que ja s’ha acabat el temps de ”qui dia passa, any empeny” i que ara és la gent qui empeny. Avui, qui no estigui disposat a obrir les seves mires i treballar per sumar està destinat a veure-ho passar tot des del marge del camí. De moment, pendents de resposta oficial, agraïm a totes les persones que han treballat en aquest projecte i animem a tothom a sumar-s’hi. Aquest és un projecte col·lectiu que ha començat a recuperar l’essència del que ha de ser la vida en una ciutat que valora la seva gent i confia en el que pot oferir-li cedint-los espais, mans, recursos, tot empenyent-los a continuar millorant dia a dia.

Durant els últims mesos s’han estat duent a terme reunions entre les diferents entitats de la ciutat, i no només les vinculades amb les barraques, per tal de proposar un canvi a l’Ajuntament. Un canvi que passa per recuperar aquest paper de les entitats en la gestió de les activitats lúdiques i culturals de la ciutat i, per tant, també durant la seva festa major, i un canvi que passa sí o sí per marxar definitivament del polígon i tornar al centre.