Tots pagarem pel museu del circ

Article de Natàlia Sànchez, regidora de la CUP de Figueres, publicat al setmanari Empordà.

Des de fa uns mesos l'associació Comerç Figueres impulsa una campanya de suport a la instal·lació d'un museu del Circ a Figueres; més de 5.000 persones s'han sumat a aquesta campanya a la plataforma digital change.org i el passat 17 de juny desenes de persones van gaudir d'un espectacle de circ també en el mateix sentit. És positiu veure, com la societat civil figuerenca es mobilitza en favor d'iniciatives i projectes que poden considerar positius pels seus interessos o per la ciutat. Sempre és positiu treure el debat al carrer perquè tots i totes puguem qüestionar, aportar idees i decidir sobre quelcom que ens afecta. Penso que per fer-ho, és important que des de les administracions públiques, en aquest cas des de l'Ajuntament de Figueres, es faciliti tota la informació relacionada amb el projecte per garantir un debat ric i positiu.

Fins ara, els arguments bàsics que hem sentit per acometre aquest nou gran equipament són exclusivament econòmics, podria ser una raó de pes, per descomptat, però en els darrers mesos he trobat a faltar informació que pugui enriquir aquest debat. Se'm plantegen moltes preguntes entorn d'aquest projecte, la primera, un museu del Circ crearia molts llocs de treball i allargaria l'estada dels visitants a Figueres? Quines garanties tenim de què això serà així? Els impulsors de la campanya «Tots pel museu del circ» són conscients de la inversió pública que requereix l'impuls d'aquest museu? La construcció d'un museu del circ és una prioritat per a la ciutat? L'Ajuntament té capacitat d'endeutament per a finançar aquesta iniciativa privada?

No tinc resposta per a totes aquestes preguntes, però penso que és important que entre totes siguem, de forma responsable i transparent, capaces de fer arribar el màxim d'informació a tothom sobre aquest projecte faraònic que es vol instal·lar a la ciutat. Si parlem en termes economicistes, cal que sapiguem que la suposada instal·lació del museu del circ a la Casa Nouviles significaria la inversió de més de 8 milions d'euros de diner i patrimoni públic entre la sessió d'ús de l'edifici (propietat de l'Ajuntament de Figueres i el Consell Comarcal) i el desenvolupament del projecte que hi ha actualment a sobre la taula – que han elaborat amb molt de rigor els impulsors del projecte amb el suport dels tècnics de l'Ajuntament. D'aquesta inversió Marta Felip es compromet a què els figuerencs n'assumiríem un 30% i altres administracions la resta. Amb aquestes xifres sobre la taula, penso que és molt important tenir un debat obert, transparent i col·lectiu sobre la necessitat d'instal·lar aquest museu a Figueres i sobre el projecte cultural associat.

L'impacte econòmic i la despesa que significaria per l'erari públic són alguns dels temes que cal posar sobre la taula quan debatem sobre la necessitat o no de la instal·lació del museu del circ a la ciutat, però encara queden moltíssims més interrogants per resoldre sobre el projecte museístic i la seva vinculació amb Figueres.

Per acabar, un darrer interrogant. Puc imaginar-me quina és l'opinió del regidor de Promoció Econòmica sobre el museu, però se'm plantegen molts dubtes sobre quina és l'opinió real del regidor de Cultura, Alfons Martínez, tot recordant el vot contrari del grup municipal del PSC al conveni amb el Festival del Circ.