Vull viure a Figueres

Article d'Oriol Turró, membre de la CUP de Figueres, publicat al setmanari Empordà

El passat mes de maig, des de la CUP vàrem fer públic el relleu del regidor Lluís Armengol i que jo el substituiria. Abans que res volia dir que, si ja és un repte molt gran assumir la tasca de regidor, fer-la en el seu lloc encara ho serà més, doncs ha demostrat una implicació, una capacitat de treball i una voluntat d'incidir enormes. Per sort no el vaig a substituir del tot sinó que més aviat agafo el relleu per tal que ell pugui dedicar-se plenament als temes que el van portar a ser regidor de la CUP, la lluita per les desigualtats socials de la ciutat.

Si bé molts coneguts en saber la notícia em van felicitar, molts d'altres, coneixedors de la realitat de la ciutat, em van plànyer. I és que la ciutat viu un moment delicat. En cap cas vull fer una llista de compromisos electorals doncs hi sóc en representació d'una assemblea de companyes on es treballa, discuteix i decideix el que la Natàlia, en Toni i a partir d'ara jo mateix defensarem en el ple de l'Ajuntament. Però sí que, aprofitant el canvi i que ens trobem a la meitat de la legislatura (si la nova República no diu el contrari), hi ha alguns temes on volia incidir.

A dia d'avui, la ciutat no està essent pol d'atracció en quasi cap àmbit. No ho és pels joves que no hi veuen projectes de futur a nivell formatiu, laboral ni social. No ho és per les petites i mitjanes empreses, per molts comerciants de la ciutat i molt menys per aquelles que aposten per una economia transformadora, cooperativa i de proximitat, que són les úniques que han crescut en nombre i en xifres en aquests anys d'estafa capitalista. Tampoc ho és per les famílies joves que cada cop més busquen alternatives en els municipis de l'entorn com a via d'escapada de la ciutat. Però no voldria que el primer escrit fos en negatiu tot i que podria continuar unes quantes línies més...

És de rigor dir que no tenim la solució màgica a tots aquests reptes que els diferents governs anteriors ens han facilitat. Però també cal dir que la ciutat té opcions per canviar-ho. El futur passa, essencialment, per veure-la tal com és i situar al centre als seus habitants. Com? ampliant l'oferta formativa dels cicles de grau mig i superior aportant espais, recursos i col·laborant amb les empreses que vulguin invertir en els nostres joves. Amb projectes de formació als centres educatius de la ciutat que garanteixin que tots els nens i nenes puguin accedir a ampliar la seva formació en habilitats per a la vida, en les diferents arts, en esport o en l'apassionant món de la lectura. Obrint una agenda cultural de la ciutat per tal de difondre tota l'activitat que es fa des de l'Ajuntament (si podem garantir un mínim d'estructura tècnica per desenvolupar-la) i des de totes les entitats cultural de la ciutat, que és un dels nostres principals actius. I també, a base de reduir la despesa pública mancomunant i municipalitzant serveis bàsics i evitant malbaratar els escassos recursos en favoritismes. I també podria continuar unes quantes línies més!

Volem viure a Figueres, i que Figueres sigui una ciutat on si vulgui venir a viure. I perquè això passi hem d'apostar per nosaltres mateixos, hem d'invertir en nosaltres mateixes, en la nostra salut, en l'aire que respirem, en els espais que compartim i en les persones que hi vivim.