Interpretar el món local

Article de Joan Alberni, membre de la CUP de Figueres, publicat al Setmanari Empordà

A la nostra ciutat, durant els darrers anys, hem assistit a una progressiva laminació de la cohesió ciutadana. Aquesta situació, ja per si mateixa prou greu, és més punyent perquè afecta els ciutadans i ciutadanes per als quals l'atenció pública és, sovint, l'únic recurs que tenen per satisfer/resoldre les seves necessitats més bàsiques. Aquestes necessitats malmeses abasten tant l'habitatge com la cultura i l'educació, la mobilitat i l'atenció social, la inserció laboral, el lleure i la qualitat de vida.

En el moment actual del cicle polític de la nostra ciutat, sembla clar que aquesta es veu abocada al marasme a causa de l'abandó de responsabilitat i de la incapacitat d'afrontar els problemes per part del govern municipal. Ara s'acosta un període electoral en què es parlarà de propostes per part dels diferents partits. Tota proposta que no sigui fruit de la interpretació de les necessitats reals de la ciutadania més deixada de banda no pot ser sinó la perpetuació d'un model de ciutat que privilegia els aspectes ornamentals de la política sobre els que fan la vida més digna i cohesionada. Per això, encarem les eleccions municipals confeccionant un programa de forma compartida. En les successives Jornades de Treball per a les Eleccions Municipals 2019 que s'han desenvolupat en les darreres setmanes, hem avançat en la construcció d'una interpretació de la situació de la nostra ciutat i estructurar les propostes que constituiran el programa per fer possible un nou model de ciutat.

Però amb això no n'hi ha prou.I per això s'ha obert el debat a les formacions i persones no adscrites amb les que ens sentim propers amb l'objectiu de fer el programa aplicable des d'un ajuntament que es preveu fraccionat. Les nostres propostes es basen en accions a curt, mitjà i llarg termini on són necessàries actuacions i polítiques que afavoreixin la cohesió social per sobre les que la parcialitzen i fraccionen, cal l'estructuració funcional dels serveis municipals de forma més transversal i coordinada per optimitzar els recursos i els resultats de les seves actuacions i finalment, una participació i implicació ciutadana en les decisions municipals més enllà de la que es fa per mitjà seus representants electes.

Estem treballant en la direcció d'aquest model de ciutat per poder fer de Figueres una ciutat molt diferent de la que ens han abocat les polítiques municipals que fins ara hem conegut.

Cal l'estructuració funcional dels serveis municipals de forma més transversal i coordinada per optimitzar els recursos i els resultats de les seves actuacions