Ceba de Figueres

Article d'Enric Capalleras i Fàbrega, membre de la CUP de Figueres, publicat al setmanari Empordà el 9 de març de 2010

Avís: aquest article no parla de la consulta del proper 25 d’abril (per allò dels de la ceba!) tot i la magnifica presentació de la plataforma Figueres Decideix. Tampoc parla del trist espectacle (per plorar, vaja) ofert pels diversos grups de l’antic equip de govern amb el tema de les factures no pressupostades. Aquest article vol parlar de l’espai on creixen les cebes, els horts.

Bona prova de la seva importància a la nostra ciutat en són la toponímia de carrers (com el carrer Hortes) o fins d’un barri sencer (Horta d’en Capallera) així com l’existència de varietats hortícoles pròpies. La urbanització dels terrenys aptes i la dependència de productes agrícoles industrials, però, n’ha provocat la desaparició, i actualment sols en queden petites restes. Des de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Figueres defensem la importància de la seva recuperació i l’immens potencial social que presenten. El seu benefici social és destacable, principalment per la seva funció de lleure productiu, educativa, terapèutica i com a espais naturals dins la trama urbana.  En la seva funció educativa, l’hort urbà s’ha incorporat als programes de les escoles i instituts, amb un alt potencial per desenvolupar programes formatius en horticultura ecològica.  L’hort urbà també apareix com a espai per a la teràpia, ocupacional i social, per a col·lectius específics. Com a espai natural esdevé una eina molt interessant per ordenar els espais de transició entre zones urbanes i les zones agrícoles. Actualment, prop de 20 ciutats i viles catalanes ja compten amb horts urbans municipals. Entre aquestes poblacions hi ha el Vendrell, Sitges, Olot, Vic, Girona, Barcelona, Mataró, St. Celoni... Figueres no disposa encara de cap espai municipal dedicat a horts urbans.

Per tot això, des de la CUP hem elaborat una proposta de Xarxa d’Horts Urbans Municipals per a la nostra vila. Una proposta que utilitzant els horts intenta recuperar espais per a tots, com a zones verdes o equipaments. Ara és el moment per repensar aquells projectes urbanístics que acabaven de densificar absurdament la ciutat i dotar als barris de nous pulmons verds. Un canvi de model començant per uns senzills horts.

En total  proposem 8 espais, que representen aproximadament 14’3 hectàrees (143.000 m2) de les quals 5’5 són hortes ja existents. Com a comparativa cal pensar que el Parc Bosch ocupa una superfície de 4’7 hectàrees. Tot això en espais degradats o susceptibles a la degradació ambiental.

La nostra és una proposta oberta a tothom; una base on esperem que hi comenci a treballar una propera Comissió d’horts urbans integrada per representants dels diferents grups municipals, tècnics municipals, associacions i persones a títol individual. Amb una feina clara: estudiar la ubicació, cost econòmic, gestió del projecte i el reglament de funcionament.

Podeu consultar el document complet a www.figueres.cup.cat