El Castell de Sant Ferran, un revulsiu per la participació ciutadana

Article d'opinió de Natàlia Sánchez i Dipp, membre de la CUP de Figueres, publicat al bisetmanari Hora Nova el dimarts 27 d'abril

Últimament hem llegit i sentit que en pro de la participació la futura diagonal de Barcelona es decidirà per votació popular. Aquesta és una manera de jugar a fer participació i que té un rèdit polític si es fa en el moment adequat. Nosaltres entenem que la participació és la base de la política, sobretot a nivell municipal i hi ha de ser des de l'inici, en la discussió, en la pluja d'idees. S'ha d'escoltar les persones i entitats que poden estar-hi implicades, que tenen idees, interessos, voluntat. A Figueres tenim un element que podria ser un dels revulsius per fer un canvi en les polítiques de participació de Figueres: el castell de Sant Ferran.

Una de les mancances més criticades a Figueres és la falta d’infraestructures, d'espais oberts i sales polivalents. El castell de Sant Ferran pot suplir bona part d'aquestes mancances. Té espais oberts, tant al fossar com al pati d'armes s’hi poden acollir actes, tallers, festivals, etc. Es poden arreglar algunes sales per xerrades, locals socials, hotel d'entitats, etc. El castell pot ser un referent social, econòmic, esportiu, fins al punt de convertir-se en el veritable pulmó de la ciutat. Això sí, la decisió ha de ser dels habitants de Figueres.

Aquesta premissa no està resolta, tot i que sovint ens intenten fer creure que amb el consorci està superada. Actualment l'ajuntament de Figueres i la Generalitat tenen un escàs poder de decisió i és el ministerio qui fa i desfà sobre el Castell. Fa poc la CUP de Figueres es va reunir amb el delegat de la Generalitat a Girona - el Sr. Martinoy, membre  d'ERC - i va deixar ben clar que ells es dediquen a recolzar les iniciatives del consistori però que no tenen cap interès en gestionar el castell. Si de 3 vots dos van junts, perquè és impossible fer-hi res amb cara i ulls?

Considerem que l'equip de govern actual està en el millor moment per obrir a debat el futur del castell de Sant Ferran. ERC, que ha defensat sempre el Castell per la Pau, està actualment al govern de la ciutat i de la Generalitat. Ara és el moment d’actuar i dir les coses clares: un museu militar al Castell de Sant Ferran no aporta res a la ciutat, al revés, li resta potencial. No n’hi ha prou de canviar-li el nom, cal reconsiderar tot el projecte; començant per quin ha de ser el paper del Ministerio de Defensa a l’espai i què ha de ser en conjunt el castell.

La participació és informar, debatre, consensuar i acceptar el resultat i no només donar a triar entre dues o tres opcions. El procés ha de comptar des de l'inici amb el conjunt de la ciutadania, amb informació clara i precisa, sense tabús ni limitacions; un procés així segur que donaria un resultat sorprenent, il·lusionador i molt potent.