Protocol contra les agressions sexistes

Article d'Aleix Jiménez, regidor de la CUP de Figueres, al Setmanari Empordà

En els darrers temps s'ha aprovat la proposta de Protocol contra les agressions sexistes de la ciutat de Figueres. Aquesta iniciativa va començar a desenvolupar-se després de l'aprovació d'una moció presentada per la CUP en el plenari municipal. Un cop aprovada es va crear una comissió per la seva redacció. En aquest grup de treball s'hi ajuntaren representants d'associacions figuerenques, feministes i juvenils, així com representants d'alguns dels partits polítics del consistori municipal i també personal tècnic de l'Ajuntament amb l'objectiu de definir les bases d'aquest protocol municipal, que en un origen pretenia incidir en els grans esdeveniments com les Fires i Festes de la Santa Creu i poc després, també, a l'Acústica.

Avui, Figueres disposa d'un protocol contra les agressions sexistes, un protocol que té el gran valor d'haver estat redactat de manera conjunta per part dels diferents agents partícips d'aquesta comissió, demostrant de nou que la política institucional i la participació directa de la ciutadania en la seva gestió és possible i a la vegada funciona.

Aquesta proposta defineix un punt de partida per tal de poder implicar l'Ajuntament en el control d'aquesta violència posant les dones en la seva centralitat al ser les més oprimides per aquestes, crear espais de conscienciació i també de suport a les víctimes o possibles víctimes de les diferents violències que es poden patir amb aquestes agressions. Les violències que es poden patir són diverses: psicològica, física, sexual i ambiental. Aquestes a més es poden presentar a diferents escales d'intensitat. Generalment i molt especialment en els darrers temps, com a conseqüència de casos escandalosos d'agressions sexistes, la condemna i presa de consciència crítica contra aquestes agressions ha augmentat, tanmateix molt sovint la població es queda amb els casos més greus i no en aquelles agressions que responen a nivells de baixa intensitat i que sovint es prenen força a la lleugera. En aquest sentit el protocol pretén posar èmfasi en el coneixement i la formació en relació a aquestes agressions conegudes com a micromasclismes.

Com a ciutadans de la nostra ciutat podríem caure en l'error de sentir-nos satisfets de l'existència d'aquest protocol que es preocupa de trobar un camí per acabar amb aquestes agressions, però no ens podem equivocar, perquè la mera existència d'aquest, implica que com a societat tenim un gran camí a recórrer. Ara, amb aquest protocol, podem fer visible aquesta greu problemàtica i afrontar-la i és per això que es fa necessari que aquesta proposta gaudeixi any rere any i governi qui governi el nostre municipi d'una partida econòmica que permeti desenvolupar-lo i anar-lo millorant.

Com a ciutadans de la nostra ciutat podríem caure en l’error de sentir-nos satisfets de l’existència d’aquest protocol que es preocupa de trobar un camí per acabar amb aquestes agressions, però no ens podem equivocar, perquè la mera existència d’aquest, implica que com a societat tenim un gran camí que recórrer.