Reflexions del 28-N

Article d'opinió de Dolors Terradas, membre de la CUP de Figueres, publicat al setmanari Empordà el dimarts 14 de d esembre de 2010.

Des del passat 28 – N que dono voltes a un tema. Veien els resultats electorals, veig que una part del vot ha anat a la confrontació i a la fragmentació social. A Figueres els partits de dretes van representar més de la meitat dels vots, uns amb un discurs que defensa una immigració “ordenada i controlada” i uns altres amb un discurs clarament racista i xenòfob. Són aquests resultats la representació del pensament real de la nostra ciutat? Si és així, el tema és preocupant i l’actual administració no ha fet cap pas per evitar-ho.

Alguns diuen que és conseqüència de la crisi i altres que les persones nouvingudes en són les responsables. És que no  hem entès res de la història?! El problema econòmic de l'estat i de la resta de països capitalistes rau principalment en el model econòmic i financer. En la supeditació dels governs als mercats i a les falses il·lusions que bancs i caixes han alentat. Recordem que van ser aquests mateixos partits els que, quan estaven al govern, van afavorir l’arribada de persones d’arreu per treballar com a mà d’obra barata.

Pot ser que comencem a treballar, a fer pedagogia de la realitat per aquests i exposar fermament els nostres trets identitaris sense pecar de caritatius ni de paternalistes cap els conciutadans i conciutadanes d'origen estranger. Catalunya som tots, Figueres som tots i crec sincerament que amb la divisió i la ruptura social no aconseguirem avançar per sortir endavant. Diuen que crisis, significa moment de canvi. Però quin canvi? És moment de fer un pas endavant i començar a apostar per polítiques democràtiques reals. On tots i totes, independentment del nostre lloc d'origen puguem expressar-nos i prendre decisions sobre tot allò que ens afecta. La integració (aquesta paraula tan perillosa i que tan s'utilitza) no és més que la plena igualtat de drets i deures per tothom.

Cal una lluita ferma contra actituds racistes i xenòfobes, contra polítiques que van dirigides a la fragmentació de la societat. També a nivell local, a Figueres tenim la obligació de garantir una bona convivència per a tothom. I la via ha de ser la del treball conjunt entre tots i totes per a superar la crisis i per a la construcció del nostre futur. La de la coneixença d’uns i altres i la de la participació real  i conjunta en la presa de decisions.