També malgasten els seus diners?

Article d'opinió de Joan Font, membre de la CUP de Figueres, publicat al Setmanari de l'Alt Empordà el dimarts 16 de novembre de 2010

Diuen que la dona del Cèsar a més de ser honesta ha de semblar-ho. Per sort els Cèsars fa anys que són història (ara ens falta desempallegar-nos dels reis) i les dones no s'han de limitar al paper de consorts (tot i que en això també falta molt per avançar), però la frase és plenament vigent en la política actual.

No n'hi ha prou amb què els polítics no posin la mà a la caixa per pagar-se els luxes. També cal que gestionin el diner públic com si els haguessin de posar de la seva butxaca, i que ho facin amb la màxima transparència possible.

Fa unes setmanes va sortir a la llum que el govern municipal paga cada mes 5900 euros (prop d'un milió de les antigues pessetes) pel lloguer d'un local que està en desús i que, el que és pitjor, no es preveu que es faci servir. Pel cost de contractar un parell d'educadors (que falta fan) l'Ajuntament prefereix tenir un espai perquè hi facin vida les rates.

En un principi es va dir que en el local s'hi ubicarien alguns serveis municipals mentre es feien obres a l'edifici de la plaça de l'ajuntament i que seria la seu central dels serveis socials municipals. A hores d'ara ja se sap que no es faran les obres (no hi ha diners) i els serveis socials municipals fa més d'un any que es van integrar en el Consorci de Benestar Social i per tant s'haurien de traslladar a l'edifici que utilitzi el Consorci.

Per fer aquesta funció, l'Ajuntament i el Consell Comarcal van comprar després de moltes negociacions la casa Nouvilas per 3,8 milions d'euros (més de 600 milions de les antigues pessetes). Una bona opció si a llarg termini això comportés estalviar-se una despesa important en lloguer dels espais necessaris. Quin és el problema? Que tampoc no hi ha diners per reformar la casa (des de l'Ajuntament es diu que és “una operació financerament poc assumible”) i que per tant passaran molts anys fins que es pugui fer servir per alguna cosa. Una altra vegada, es gasten els diners dels ciutadans sense en una cosa que després no es fa servir.

L'ex-alcalde Armangué explicava aquest estiu en un article titulat “El discret encant de la burgesia” d'un altre cas interessant, el de l'Escola d'Hosteleria. L'Ajuntament va acordar el 2006 cedir un terreny perquè la Fundació privada Miquel hi construís l'escola; però al final diferents administracions públiques hi aportaran més d'un milió i mig d'euros i a més es pagarà un lloguer mensual de 6000 euros a la Fundació Miquel. Però si els terrenys on s'ha construït tot plegat ja eren de l'ajuntament!

Fan el mateix els membres del consistori amb la seva economia domèstica? Malgasten els seus diners de la mateixa manera?

Mentrestant qui està a l'oposició critica i qui està al govern justifica, però quan giren les tornes s'intercanvien els papers i aquí no ha passat res. Canvien els regidors i la situació segueix igual. És això el que ens mereixem? No necessitem obrir les finestres de l'ajuntament i deixar que hi entri aire fresc?