Pressupostos municipals per a l’any 2025
Votem no a la proposta dels pressupostos de 2025 presentats pel govern. A continuació, alguns dels nostres arguments.
Votem no a la proposta dels pressupostos de 2025 presentats pel govern. A continuació, alguns dels nostres arguments:
1) Manca de priorització de les polítiques d’habitatge mentre l’accés a una llar és cada cop menys assumible
El govern ha eliminat dues de les partides imprescindibles per mantenir el parc d’habitatges de la ciutat: la subvenció destinada a restauració i rehabilitació de façanes d'edificis i la subvenció de rehabilitació d’habitatges que es destinen a lloguer social. Tot i que, segons ha afirmat el govern, aquestes partides s’incorporaran el mes de gener al pressupost, quan es faci efectiva l’adquisció del solar municipal que ha comprat Mercadona, aquesta circumstància posa de manifest la manca de priorització de les polítiques d’habitatge d’aquest govern. I és que, de fet, durant el 2024 el govern, tot i estar previstes als pressupostos, ha decidit no convocar cap d’aquestes dues subvencions.
Aquest 2024, a més, va trencar el conveni de l’Oficina Local amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya fet que ha suposat, a banda de la pèrdua d’un ingrés important per l’Ajuntament per prestar els serveis de l’Agència, fent que els figuerencs i figuerenques que feien el tràmit presencial de les ajudes s’haguessin de traslladar als serveis territorials de Girona. Així doncs, la ciutat ha deixat perdre l’oportunitat de fer més propera l’administració a les persones amb dificultats, joves i gent gran que compten amb aquests ajuts.
Amb els antecedents exposats i
- Davant un context d’emergència residencial nacional, que va reunir el passat dissabte a 120.000 persones a Barcelona a la manifestació del Sindicat de Llogateres i on l’habitatge, segons el darrer CEO
- Essent Figueres un municipi declarat zona de mercat residencial tensat, on el portal immobiliari de referència té actualment només 3 anuncis.
Creiem que els pressupostos de 2025 defugen les necessitats dels figuerencs i les figuerenques, d’aquells que desitgen continuar habitant la ciutat sense ser expulsats pel mercat.
La ciutat necessita més partides destinades a mobilitzar el parc d’habitatges buits o en desús de la ciutat, apostar amb més fermesa per la rehabilitació i el lloguer social, així com partides destinades a la gestió de polítiques d’habitatge per, per exemple, controlar les infraccions que s’estiguin cometent en compliment de la Llei d’Habitatge.
2) Inexistència de polítiques lingüístiques que haurien de ser prioritàries
Segons el darrer CEO, l'ús del català no arriba al 50% en cap franja d'edat. Davant l’actual emergència lingüística, el pressupost de 2025 només compta amb 44.000 € destinats al Consorci de Normalització Lingüística. Així, doncs, podem afirmar que no hi ha al pressupost cap partida a l’acció lingüística desenvolupada pròpiament per l’Ajuntament.
Dos exemples clars que posen de manifest que la llengua catalana no és cap prioritat pel govern de Jordi Masquef són, per una banda, la proliferació de nous establiments que incompleixen la llei de política lingüística sense que ningú de l’Ajuntament vetlli perquè la normativa es compleixi. I, per altra banda, la manca de places per aprendre català. El Consorci per a la Normalització Lingüística té més demanda que les places que ofereix, i entitats com Òmnium Cultural no donen l’abast amb les classes que ofereixen els seus voluntaris.
L’Ajuntament necessita responsabilitzar-se dels drets lingüístics i, per tant, el govern ha d’elaborar partides econòmiques específiques i ambicioses per ensenyar i promoure el català als centres educatius, als equipaments culturals, als serveis d’acollida, però també als establiments privats que desenvolupen la seva activitat a la ciutat.
3) Les despeses de Comunicació. Un model de govern basat en l’aparença i la informació enganyosa
Les despeses de Comunicació il·lustren, en la nostra opinió, el model de govern que Masquef ha instaurat. Un model que posa per davant les aparences a l’acció concreta i directa i que malmet la imatge de l’Ajuntament de Figueres com a institució:
El primer grup de despeses correspon als càrrecs de confiança nomenats per l’alcalde, que sumen un total de 231.776,89 €. En diverses ocasions hem denunciat les pràctiques comunicatives d’aquest govern:
- Per una banda, perquè sovint la difusió de notícies a les xarxes de l’Ajuntament no tenen a veure amb l’acció de govern, tot i que aquest vulgui apropiar-se’n amb la marca #AnemPerFeina (per exemple, la compra per part d’un promotor privat de l’immoble de la SAREB, així com el lloguer de 45 habitatges a preus assequibles a l’edifici Rhodes, un projecte i una immoble que, en realitat, són propietat d’una fundació privada).
- En segon lloc, l’equip de Comunicació sovint anuncia com a fets consumats projectes que estan pendents d’aprovació, tant pel Ple de l’Ajuntament, com per instàncies superiors: des de l’“imminent” projecte constructiu de la variant ferroviària anunciat fa un any, a la recuperació del Càmping Pous amb un traçat de ferrocarrils que es contradiu amb el projecte. Aquesta pràctica de difusió crea falses expectatives per, de nou, aparentar una acció de govern àgil.
- Finalment, perquè es basen en estratègies comunicatives pròpies de les notícies falses, fomentant discursos d’odi amb l’objectiu d’atiar la confrontació entre veïns. La recreació de fets informatius a través d’elements propis de la ficció bèl·lica i policíac és una constant d’aquest govern que caracteritzen les narratives comunicatives de l’extrema dreta.
Entre aquestes despeses hi ha, també, els 35.000 € del Diari de Figueres, el mitjà propagandístic de Junts (de dubtosa qualitat informativa), coordinat pel periodista Josep Adolf Estrader, qui ja va participar en la campanya de Jordi Masquef a les eleccions de 2023. Considerem aquesta despesa un insult a l’ètica i la integritat periodístiques; una despesa que hauria de costejar el mateix Junts i no ser assumida per part de tota la ciutat.
4) Més fons municipals per a l’Acústica. Un model de ciutat d’esquena a la ciutadania, en benefici del capital privat
El model de ciutat de l’actual govern és un altre dels motius pels quals hem decidit votar negativament als pressupostos presentats. L’augment dels imports dedicats a l’Acústica il·lustren bé aquest model: una ciutat que es rendeix al capital privat, sense cap contraprestació o participació de la ciutadania. L’Ajuntament de Figueres destinarà l'any vinent 320.000€ del pressupost a finançar el festival Acústica, un increment de fons inèdit, als quals cal sumar 24.000 € de despeses (contractació de material i personal extra), a més dels recursos i personal propi de l’Ajuntament que durant setmanes es dedica de forma quasi exclusiva al Festival.
Considerem que aquesta quantitat de fons municipals és desproporcionada per a una ciutat amb els recursos que té Figueres (per posar un exemple, la subvenció de Figueres a l'Acústica supera la de Barcelona al Sónar). I tot això sense que l’Ajuntament, les entitats o la ciutadania de Figueres tinguin cap veu en el disseny del Festival o de les activitats.